Sunday 26 February 2012

HEAVIEST LIMOUSINE



The heaviest limousine is "Midnight Rider" weighing 22,933 kg (50,560 lb). It is 21.3 m (70 ft) long and 4.1 m (13 ft 8 in) high. It was designed by Michael Machado and Pamela Bartholemew (both USA) in California, USA and begun operating on 3 September 2004.

Midnight Rider features three lounges and a separate bar and can accommodate up to 40 passengers, served by a crew of four. Its interior decor is based on the railroad Pullman cars, which were popular from the mid 1800. Its horn plays the theme of "The Midnight Rider" by the Allman Brothers.

Hormatilah Hak Orang Lain



Sikap menghormati hak orang lain boleh ditakrifkan sebagai memberi penghargaan yang baik kepada seseorang dengan penuh kesopanan. Setiap individu diberikan hak dan kebebasan untuk menjalani kehidupan mereka mengikut peraturan dan undang-undang yang diperuntukkan.


Sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaum, sikap saling menghormati dan toleransi perlu dijadikan amalan. Terdapat tiga perkara utama yang perlu diamalkan oleh anggota masyarakat iaitu menghormati perbezaan individu, menghormati kebolehan dan bakat orang lain serta menghormati pendapat orang lain.


Setiap anggota masyarakat perlu menyedari bahawa setiap individu berbeza baik dari segi kebolehan, pemikiran, agama dan kepercayaan. Perbezaan ini berpunca daripada faktor keturunan, latar belakang ekonomi keluarga, baka, persekitaran tempat tinggal, agama dan didikan yang diperoleh daripada keluarga. Justeru, untuk hidup dalam kelompok masyarakat yang harmoni, perbezaan ini perlu difahami dengan sepenuhnya.



Bakat dan kebolehan individu lain juga perlu dihormati ke arah pengekalan keharmonian masyarakat. Setiap individu dilahirkan dengan bakat dan potensi yang berbeza dan memberi sumbangan berasaskan potensi dan bakat yang mereka miliki dengan cara mereka tersendiri. Justeru, seseorang individu tidak boleh menganggap dirinya sahaja yang mampu memberi sumbangan dan mengenepikan peranan orang lain.


Setiap anggota masyarakat dapat hidup dalam keadaan yang harmoni jika mereka mengamalkan sikap saling menghormati. Sikap menghormati hak orang lain membolehkan kita menerima hakikat bahawa Tuhan mencipta manusia berpuak-puak dan berbeza-beza. Kita mungkin tidak memahami cara hidup orang lain yang berbeza dengan cara hidup yang kita amalkan, namun melalui amalan sikap toleransi dan menghormati hak orang lain kita akan menerima perbezaan tersebut dan memahami cara hidup orang lain. Sikap ini membuatkan kita lebih empati terhadap kesukaran yang ditempuh oleh orang lain dan menjadikan kita lebih fleksibel untuk hidup bersama dalam pelbagai situasi.


Selain itu, setiap individu juga berhak menyuarakan pendapat masing-masing secara berhemah. Namun kebebasan tersebut perlu berdasarkan norma mesyarakat dan tidak menimbulkan prasangka dan perselisihan faham dalam kalangan masyarakat. Sikap menghormati pendapat orang lain akan mewujudkan keharmonian dalam masyarakat.

Negara amat memerlukan pendapat dan buah fikiran rakyat untuk membangunkan negara.  Cadangan dan kritikan yang membina boleh dikemukakan melalui saluran yang sah. Pengamalan sikap menghormati hak orang lain akan mewujudkan perpaduan, menonjolkan keperibadian mulia dan melahirkan sebuah negara yang aman dan harmoni.

Wednesday 22 February 2012

Benarkah Sarawak Kekurangan Pengundi Belia?



Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mendedahkan bahawa pengundi daripada kalangan belia di negeri ini adalah yang paling rendah bilangannya di Malaysia. Beliau berkata berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Suruhjaya Pilihan Raya (SPR), jumlah belia yang telah mendaftar sebagai pengundi di negeri ini hanyalah 30 peratus.

“Kita ternyata amat kecewa kerana bilangan pengundi belia di Sarawak hanya dalam lingkungan 30 hingga 33 peratus dan Kuching adalah jumlah paling rendah,” katanya pada sidang media di sini semalam.

Jika dakwaan ini ternyata benar, apakah langkah-langkah yang patut diambil oleh pihak kerajaan? Ini terutamanya bagi menarik minat para belia di negeri ini untuk mendaftar sebagai pemilih. Jumlah 30 peratus adalah jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan statistic belia yang ramai di negeri ini. Ini amattlah membimbangkan.


Adalah lebih baik bagi pihak kerajaan untuk menggunakan pendekatan ataupun mekanisma yang berbeza berbanding di semenanjung untuk memenangi hati para belia di Sarawak supaya mendaftar. SPR juga perlu memainkan peranannya iatu sebagai penggerak terutamanya untuk lebih aktif melakukan pendaftaran bagi belia di kawasan luar Bandar. Kerjasama dengan badan-badan tertentu juga harus dipertingkatkan.

Dalam pada itu, belia juga harus peka dengan tanggungjawab mereka untuk menjadi seorang pemilih. Ini amatlah penting terutamanya bagi menentukan hala tuju pembangunan negeri Sarawak khasnya. 

Renungan Hari Rabu Abu


BERTOBATLAH DAN PERCAYALAH KEPADA INJIL

Suatu hari seorang doktor berkata kepada pesakitnya, “Engkau boleh sembuh, tapi ingatlah keadaanmu sekarang memang tenat.” Pesakit itu menjawab, “Tolonglah doktor, buatlah yang terbaik agar saya pulih seperti sediakala. Saya berjanji apabila sembuh nanti saya akan menderma lima puluh ribu ringgit untuk tabung kebajikan rumah sakit ini.” Beberapa bulan kemudian, apabila pesakit itu sudah sembuh, doktor tersebut bertanya, “Engkau kata apabila sembuh, engkau akan dermakan lima puluh ribu untuk tabung kebajikan rumah sakit ini?” Lalu dijawab oleh bekas pesakit itu, “Jika saya ada mengatakan begitu, maka betullah saya sakit tenat waktu itu” sambil menambah, “Biasalah orang sakit selalu tidak sedar apa yang dikatakannya.”
Ramai orang biasanya tidak rela untuk melepaskan diri daripada apa yang dimilikinya sampailah dia merasakan sesuatu kesakitan, kesengsaraan yang menjadikan dia sedar bahawa hidupnya hampir tamat atau tidak ada harapan lagi. Pada waktu itulah baru kita mula menerokai kemungkinan-kemungkinan di mana kita dapat menempatkan Allah di tengah-tengah kehidupan kita.
Kesakitan dan kesengsaraan tersebut boleh dalam bentuk penyakit atau kematian orang-orang yang tersayang atau putusnya suatu hubungan yang sungguh menyakitkan. Atau mungkin juga dalam bentuk kesedaran terhadap hidup kita yang bertahun-tahun lamanya seakan-akan tidak mencapai apa-apa kemajuan baik dari segi jasmani mahupun rohani.
Apabila merenungi perkara-perkara yang sedemikian ini, saya teringat dengan kata-kata seorang paderi yang sudah lanjut usianya, “Sewaktu saya masih remaja, saya suka bergurau dengan Allah, apabila saya sudah dewasa, saya suka melucu dengan Allah tetapi apabila saya sudah tua, saya menjadi serius dengan Allah.”
Pada hari ini kita di peringatkan tentang hari Rabu Abu. Tanda permulaan masa prapaska yang kita jalani selama empat puluh hari.
Masa prapaska memberi kita kesempatan yang istemewa untuk kembali kepada diri kita agar dapat melihat keadaan hidup kerohanian kita serta memeriksa kesilapan dan bagaimana kita dapat memperbaikinya.
Masa prapaska seharusnya memberikan kita suatu semangat untuk berani bertanya pada diri kita tentang bagaimanakah kedudukan hubungan kita dengan Allah, dengan sesama, dengan alam semula jadi dan dengan diri sendiri? Apakah diri saya ini digunakan hanya untuk mengaut keuntungan, keseronokan, dan kegembiraan yang hanya pentingkan diri sendiri dan sifatnya sementara belaka?
Apakah ada sesuatu yang tidak dapat saya lepaskan sehingga mengakibatkan perhubungan saya dengan Allah, dengan keluarga dan dengan sahabat handai terjejas? Apakah nilai hidup dan keutamaan hidup saya dalam keadaan yang teratur?
Sememangnya apabila kita merenungi segala harta milik, pangkat dan nama yang kita miliki di dunia ini hanyalah bersifat sementara belaka dan ianya tidak akan kita bawa hingga ke alam kematian, maka pesan hari Rabu Abu ini perlu sentiasa kita ingat dan hayati selalu: “…engkau debu dan engkau akan kembali menjadi debu” (Kej 3:19) untuk itu, hendaknya kita, “Bertobat dan percaya kepada Injil” (Mk 1:15). (JL)

Sejarah Kristian di Malaysia


Kemunculan agama Kristian boleh dilihat pada orang Nestoria dan para pedagang di Melaka sebelum penaklukan Portugis pada 1511. British memperolehi Pulau Pinang pada tahun 1786 dan kemudiannya pada tahun 1795, Melaka diambil semula daripada penaklukan Belanda sejak tahun 1641. Paderi-paderi dari Thailand menubuhkan Seminary Major di Pulau Pinang pada 1810. LMS diasaskan di Melaka dan Pulau Pinang sejak tahun 1815, tetapi kebanyakan misi Mazhab Protestant jatuh setelah 1842 apabila ia menjadi kebolehan untuk memasuki China. Kuasa Mazhab Katolik kekal, tetapi dibahagikan di antara Portugis dan Perancis.

Menteri buka Brethren dates dari 1860 dan Methodist dari 1885. Presbyterianisme membesar melalui gereja-gereja Cina di Johor dan jemaah orang asing di Pulau Pinang, Ipoh dan Kuala Lumpur. Misi ke puak asli Sengoi bermula pada 1932. Pentecostalisme menjadi sebuah pengaruh lebih besar melalui Gerakan Charismatic pada 1970an, tetapi mubaligh Amerika Utara but dan Ceylon telah menjadi aktif dari 1935.

Pendatangan adalah sebuah faktor utama pada pembesaran gereja. Di Sabah, Misi Basle bermual bekerja dikalangan pendatang Cina Hakka pada 1882, yang kebanyakan mereka Kristian. Pendatang Tamil ke Malaya termasuk Katolik, Lutheran, Anglican dan Methodist. Pendatangan bertambah setelah Pemberontakan Boxer, terutamanya ke Sitiawan dan Sibu, masih kuat pusat-pusat still Methodist Cina. Gereja Mar Thoma dan Syrian Orthodoks telah ditubuhkan pada 1930an mengikuti pendatangan dari Pantai Kerela di India.

Di Sarawak pemerintahan Raja Brooke termasuk penyokongan untuk seorang menteri Anglican dari 1847 dan Katholik kemudiannya dibenarkan. Pada 1928 Misi Evangelical Borneo Australia, bermula untuk bekerja dengan sumber-sumber modest yang nevertheless menghasilkan gereja penduduk asli terbesar di Malaysia, SIB.

Perang Dunia II melihatkan kebuangan keketuaan orang asing dan sebuah jalan terhadap sebuah gereja orang asli telah diset lebih jelasnya. Malayan Christian Council (MCC), ditubuhkan pada 1948, coordinated mission groups sewaktu Kecemasan Malaya. Orang Cina ditempatkan ke dalam "Pekampungan Baru" dikhidmatkan oleh para mubaligh, kadangkala bekas-China, yang bekerja bersama Kristian tempatan dalam kerja perubatan dan kemasyarakatan. Walaubagaimanapun setetal merdeka pada 1957, banyak gereja sangat overdependent dengan orang asing. Pada 1970an gereja-gereja mengembangkan struktur-struktur berdikari Singapura dan juga penyokongan orang asing. Pembesaran baru pada gereja-gereja berdikari adalah satu ladi tanda keingingan untuk menubuhkan suatu pengenalan Kristian Malaysia.

Tanggungan Kristian pada pendidikan telah menjadi kuat melalui sekolah Anglican, Katolik dan Methodist, sekarangnya sebahagian sistem pendidikan kerajaan. Social concern diexpress melalui kerja perubatan, dan pertubuhan-pertubuhan seperti Malaysian CARE. Salvation Army dan YMCA/YWCA membuat penyumnbangan distinctive.

Sejak 1983 National Evangelical Christian Fellowship (NECF) telah memberikan suatu fokus untuk jemaah evangelical dan berdikari. Christian Federation of Malaysia incorporating the Christian Council of Malaysia (formerly MCC), Roman Catholics, dan NECF telah ditubuhkan pada 1986. Sabah Council of Churches dan Persatuan Gereja Sarawak fulfill similar functions di Malaysia Timur.

Malaysia adalah sebuah konteks berbagai agama di mana Western theological preoccupations tidak sentiasa relevan. Lay leadership telah mengembangkan secara kuat di kebanyakan gereja. Walaupun ada banyak cabaran melalui pengakibat politik dan ekonomi berturakan, sepeti Malaysia sendiri, gereja-gereja telah bermula melihat bahawa mereka telah menyumbang untuk membuat suatu peringkat yang lebih besar.

Sunday 12 February 2012

Siapakah Yesus Kristus?


Siapakah Yesus Kristus? Berbeda dengan pertanyaan, “Apakah ada Allah?” jarang orang mempertanyakan apakah Yesus Kristus ada. Pada umumnya Yesus dipandang sebagai seseorang yang hidup di bumi di Israel 2000 tahun yang lampau. Perdebatan baru dimulai ketika topik mengenai identitas Yesus didiskusikan. Hampir setiap agama besar mengajarkan bahwa Yesus adalah seorang nabi, atau guru yang baik atau seorang manusia yang saleh. Masalahnya Alkitab mengajarkan kepada kita bahwa Yesus lebih dari sekedar seorang nabi, guru yang baik atau orang yang saleh.
C.S. Lewis dalam bukunya Mere Christianity menulis: “Saya berusaha mencegah orang dari mengatakan hal-hal yang bodoh yang biasanya orang katakan mengenai Dia [Yesus Kristus]: “Saya siap untuk menerima Dia sebagai seorang pengajar moral yang agung, tapi saya tidak menerima klaim bahwa Dia adalah Allah.” Ini adalah sesuatu yang kita tidak boleh katakan. Seorang manusia biasa dan mengucapkan apa yang dikatakan oleh Yesus tidak mungkin merupakan seoarng pengajar moral yang agung. Kalau orang itu bukan orang gila – yang setara dengan orang yang mengatakan bahwa dia adalah telur rebus – atau dia adalah si Iblis dari neraka. Engkau harus menentukan pilihanmu. Apakah orang ini adalah Anak Allah, atau orang gila atau lebih parah…. Engkau bisa menutup telinga dan menganggap Dia orang bodoh, engkau bisa meludahi Dia dan membunuh Dia sebagai iblis, atau engkau bisa tersungkur di kakiNya dan menyebut Dia Tuhan dan Allah. Tapi jangan mencari alasan yang tidak-tidak dengan mengatakan bahwa Dia hanyalah seorang pengajar yang agung. Dia tidak memberikan opsi itu kepada kita. Dia tidak bermaksud untuk melakukan itu.
Jadi siapakah Yesus? Apa kata Alkitab mengenai Dia? Pertama-tama, mari kita lihat kata-kata Tuhan Yesus dalam Yohanes 10:30, “Aku dan Bapa adalah satu.” Sekilas, ini kelihatannya bukan merupakan sebuah klaim bahwa Dia adalah Allah. Namun kalau dilihat dari reaksi orang-orang Yahudi terhadap pernyataan ini “Bukan karena suatu pekerjaan baik maka kami mau melempari Engkau, melainkan karena Engkau menghujat Allah dan karena Engkau, sekalipun hanya seorang manusia saja, menyamakan diri-Mu dengan Allah.” (Yohanes 10:33). Orang-orang Yahudi mengerti pernyataan Yesus sebagai sebuah klaim bahwa Dia adalah Allah. Dalam ayat-ayat berikutnya Yesus tidak pernah mengoreksi orang-orang Yahudi dengan mengatakan, “Saya tidak mengaku diri sebagai Allah.” Hal ini menunjukkan bahwa Yesus betul-betul mengatakan bahwa Dia adalah Allah dengan mengumumkan, “Aku dan Bapa adalah satu.” (Yohanes 10:30). Yohanes 8:58 adalah contoh lainnya. Yesus memproklamirkan, “Aku berkata kepadamu, sesungguhnya sebelum Abraham jadi, Aku telah ada.” Kembali orang-orang Yahudi berespon dengan mengambil batu dan berusaha melempari Yesus (Yohanes 8:59). Yesus mengumumkan identitasnya dengan menggunakan “Aku adalah” yang adalah merupakan penerapan langsung dari nama Allah dalam Perjanjian Lama (Keluaran 3:14). Mengapa orang-orang Yahudi mau melempari Yesus dengan batu kalau bukan karena Dia mengatakan sesuatu yang mereka anggap menghujat Allah, yaitu dengan mengaku diri sebagai Allah?
Yohanes 1:1 mengatakan, “Firman itu adalah Allah.” Yohanes 1:14 mengatakan, “Firman itu telah menjadi manusia.” Ini jelas mengindikasikan bahwa Yesus adalah Allah dalam wujud manusia. Thomas sang murid mengungkapkan pada Yesus, “Ya Tuhanku dan Allahku!” (Yohanes 20:28). Yesus tidak mengoreksi dia. Rasul Paulus menggambarkan Dia sebagai, “…Allah yang Mahabesar dan Juruselamat kita Yesus Kristus” (Titus 2:13). Rasul Petrus mengatakan hal yang sama, “…Allah dan Juruselamat kita, Yesus Kristus.” (2 Petrus 1:1). Allah Bapa adalah Saksi dari identitas Yesus yang sepenuhnya, “Tetapi tentang Anak Ia berkata: “Takhta-Mu, ya Allah, tetap untuk seterusnya dan selamanya, dan tongkat kerajaan-Mu adalah tongkat kebenaran.” Nubuat-nubuat mengenai Kristus dalam Perjanjian Lama menyatakan keillahianNya, “Sebab seorang anak telah lahir untuk kita, seorang putera telah diberikan untuk kita; lambang pemerintahan ada di atas bahunya, dan namanya disebutkan orang: Penasihat Ajaib, Allah yang Perkasa, Bapa yang Kekal, Raja Damai.”
Jadi, sebagaimana dikatakan oleh C.S. Lewis, percaya kepada Yesus sebagai seorang guru yang baik bukanlah sebuah pilihan. Yesus dengan jelas dan tak dapat disangkali mengakui diriNya sebagai Allah. Kalau Dia bukan Allah, Dia adalah seorang pendusta dan bukanlah seorang nabi, guru yang baik atau manusia yang beribadah. Dalam usaha untuk menjelaskan apa yang dikatakan oleh Yesus, para “sarjana-sarjana” modern mengatakan bahwa “Yesus sejarah yang sejati” tidak mengucapkan banyak hal yang Alkitab katakan sebagai diucapkan oleh Yesus. Siapakah kita yang dapat berdebat dengan Firman Tuhan mengenai apa yang Yesus katakan atau tidak katakan? Bagaimana seorang “sarjana” yang dua ribu tahun terpisah dari Yesus dapat lebih mengerti apa yang Yesus katakan dan tidak katakan dibanding dengan mereka yang hidup bersama Dia, melayani bersama Dia dan diajar langsung oleh Yesus sendiri (Yohanes 14:26)?
Mengapa pertanyaan mengenai identitas Yesus yang sebenarnya begitu penting? Mengapa penting kalau Yesus itu Allah atau bukan? Alasan yang paling penting bahwa Yesus haruslah Allah adalah bahwa jikalau Dia bukan Allah, kematianNya tidaklah cukup untuk membayar hutang dosa seluruh dunia (1 Yohanes 2:2). Hanya Allah yang dapat membayar hutang sebesar itu (Roma 5:8; 2 Korintus 5:21). Yesus haruslah Allah sehingga Dia dapat membayar hutang kita. Yesus haruslah manusia supaya Dia bisa mati. Keselamatan hanya tersedia melalui iman di dalam Yesus Kristus! Keillahian Yesus adalah alasan mengapa Dia adalah satu-satunya jalan keselamatan. Keillahian Yesus adalah penyebab mengapa Dia mengumumkan, “Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku” (Yohanes 14:6). 
Dikongsi daripada: http://akucintayesus.com/

Thursday 9 February 2012

Rebut Peluang Peruntukan Besar Untuk Tanaman Semula Getah


                                  

RISDA telah memperuntukkan RM67.5 juta untuk melaksanakan Program Tanam Semula di tanah berkeluasan 5,000 hektar di seluruh negeri ini. Program itu akan dilaksanakan di kawasan kebun getah yang tidak bermutu dan berhasil rendah dengan getah klon baharu yang berhasil tinggi. RISDA turut menyediakan bantuan sebanyak RM13,500 per hektar termasuk menyediakan benih secukupnya daripada klon terbaik.

 PB 260

Bagi per hektar, antara klon yang diberikan adalah PB 260 yang mampu menghasilkan 2,168 kilogram (kg), PB 350 (2,765kg) RRIM 2001 (2,850kg) dan RRIM 2002 (2,348kg). Walaubagaimanapun, pokok itu perlu dibaja sebaiknya dengan menggunakan baja disediakan RISDA agar potensinya dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

 RRIM 2002

Gerakan membaja itu diperhebat bagi meningkatkan produktiviti pekebun kecil agar dapat meningkatkan pendapatan selari dengan Model Baharu Ekonomi. Melalui amalan pembajaan yang betul, tempoh muda pokok dapat dipendekkan kepada 4 1/2 tahun selepas ditanam di kebun dengan mempraktikkan amalan pertanian yang baik serta teknologi yang sesuai.


Oleh yang demikian, saya berharap agar semua ketua masyarakat khususnya di daerah Lundu agar lebih peka dengan perkara tersebut dan seterusnya mengambil peluang keemasan ini untuk manfaat penduduk kampung di bawah jagannya.

Monday 6 February 2012

BR1M: Jangan Panik dan Sabar

Orang ramai yang sudah menerima maklum balas mengenai kelulusan permohonan BR1M mereka diminta bersabar. Ini kerana tempoh bagi kerajaan untuk membuat pembayaran ataupun pengagihan baucer RM500 tersebut adalah sehingga 15 Mac ini. Buat masa ini, pihak terlibat sedang bertungkus-lumus menyediakan surat panggilan bagi penyerahan baucer berkenaan.


Bagi pemohon yang permohonannya ditolak, anda adalah diminta untuk mengisi borang rayuan dengan segera. Ini kerana tempoh lanjutan untuk rayuan berkenaan bakal berakhir tidak lama lagi. 

Penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang tidak dapat hadir semasa penyerahan bantuan itu boleh mendapatkan baucar bayaran berkenaan di Pejabat Daerah atau Pejabat Pembangunan Negeri di kawasan masing-masing. 

Sunday 5 February 2012

Kemanakah Hala Tuju KSK Opar?

Hampir genap setahun Kelab Sukan Komuniti N1 Opar selesai mengadakan AGM ataupun Mesyuarat Agung Tahunannya. Namun, saya sebagai seorang ahli belum lagi menerima kesan aktiviti-aktiviti yang samada wujud ataupun tidak di dalam kelab ini. Apakah yang telah dilakukan oleh barisan AJK sepanjang tahun lepas? Adakah sekadar merancang aktiviti untuk segolongan kecil daripada ahli-ahli KSK ini?

Sebelum itu saya bukanlah bertujuan untuk menyakiti hati sesiapa. Tetapi sekadar ingin menuntut hak kami sebagai ahli yang mana juga telah membayar yuran keahlian seperti ahli-ahli lain. Apa yang kami inginkan adalah perancangan aktiviti-aktiviti yang menyeluruh serta melibatkan semua ahli kelab. Apalah gunanya mempunyai ahli yang ramai tetapi mereka tidak dilibatkan dengan aktiviti yang dijalankan.

Ingin saya ingatkan bahawa fungsi-fungsi kelab adalah seperti berikut:
  1. Menggalakkan dan menganjurkan aktiviti sukan dan rekreasi untuk meningkatkan mutu sukan, kesihatan serta mencungkil bakat-bakat baru di kalangan ahli Kelab dalam segenap lapisan sukan.
  2. Mendedahkan ahli ke arah aktiviti kebajikan, sosial, kebudayaan serta kemasyarakatan bagi memupuk semangat muhibbah, persefahaman dan persaudaraan.
  3. Menanam dan menyebarkan hakikat persaudaraan yang sebenarnya kepada seluruh ahli Kelab bagi meningkatkan produktiviti, kualiti kerja dan kemajuan intelek ke tahap yang lebih cemerlang serta berusaha mendedahkan ahli kepada pembangunan diri. 
  4. Mengadakan kerjasama dan bergabung dengan sebarang Kelab atau mana-mana Kelab lain yang mempunyai matlamat yang sama selagimana ianya tidak menjejaskan kepentingan asal penubuhannya dan tidak melanggar mana-mana undang-undang Negara ini. 
  5. Menggalakkan ahli-ahli sentiasa aktif dan bergerak kearah kehidupan yang sempurna berdasarkan kehormatan diri serta memberi khidmat yang berkualiti dengan penuh tanggungjawab dan keikhlasan. 
  6. Merancang dan melaksanakan aktiviti yang sesuai bagi mencapai tujuan di atas untuk kepentingan Kelab dan ahli-ahli. 

Jadi, adakah barisan AJK KSK Opar sudah melaksanakan semua ini? Jika ya, kenapa tidak meliputi semua ahli? Dan jika tidak, kemanakah hala tuju KSK Opar ini?

Saturday 4 February 2012

KELAB KEBUDAYAAN PASIR HULU


KELAB KEBUDAYAAN PASIR HULU
JAWATANKUASA KEMAJUAN DAN KESELAMATAN KAMPUNG
KAMPUNG PASIR HULU


PENGENALAN

Kebudayaan  merangkumi keseluruhan cara hidup manusia. Ini termasuklah cara berfikir ataupun penjanaan idea, kehendak biologi kemasyarakatan serta alam sekeliling yang  memenuhi  kehendak rohani mahupun jasmani.

Kelab Kebudayaan Pasir Hulu (KKPH) telah ditubuhkan pada Februari 2012. Kelab ini merupakan sebuah persatuan kebudayaan yang bernaung di bawah Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Pasir Hulu dan berdaftar di Pejabat Daerah Lundu. Aktiviti utama kelab ini akan tertumpu kepada tiga komponen iaitu seni suara, seni tari dan permainan tradisional.

MATLAMAT
  • Untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran penduduk Kampung Pasir Hulu dalam aktiviti kebudayaan terutamanya tarian, permainan tradisional, seni suara dan pelbagai aktiviti kebudayaan yang lain.
  • Menyediakan ahli-ahli kelab untuk acara-acara rasmi di peringkat kampung dan juga peringkat yang lebih tinggi.

OBJEKTIF
  • Mencungkil bakat serta minat dikalangan penduduk Kampung Pasir Hulu  dalam seni tari, seni suara dan permainan tradisional.
  • Melatih ahli-ahli kelab untuk persembahan dalam acara-acara rasmi.
  • Mengeratkan perpaduan dikalangan penduduk Kampung Pasir Hulu.

SENARAI AHLI JAWATANKUASA SESI 2012-2014
  • Penasihat : KK Kamil anak Muntoh (Pengerusi JKKK Kampung Pasir Hulu)
  • Pengerusi : En. Hastomo anak Tommy
  • Timbalan Pengerusi : En. Josly Larry anak Limon
  • Setiausaha :  Cik Roskina anak Paula
  • Timbalan Setiausaha :  En. Paulus anak Pitok
  • Bendahari : Cik Lina binti Mili
  • AJK Publisiti : En. Richmond anak Pren
  • AJK Permainan : 1. En. Jonius anak Lajang   2. En. Asaman anak Bahiri
  • AJK Tarian : 1. Puan Jane anak Endil            2. Puan Marry anak Libang
  • AJK Seni Suara : 1. Cik Masiana anak Aloysius  2. En. Liam anak Unggak


SENARAI TUGAS AHLIJAWATANKUASA

Pengerusi
  • Merancang aktiviti tahunan bersama-sama dengan ahli kelab, AJK  dan penasihat
  • Memanggil AJK untuk mengadakan Mesyuarat
  • Mengawal dan menjaga keselamatan ahli kelab semasa mengadakan perjumpaan, mesyuarat dan semua aktiviti yang dijalankan
  • Mempengerusikan setiap mesyuarat, perjumpaan dan aktiviti kelab
  • Memberikan arahan yang berkaitan dengan kepentingan kelab

Timbalan Pengerusi
  • Membantu pengerusi dalam membuat perancangan aktiviti
  • Membantu pengerusi mengawal dan menjaga keselamatan ahli kelab semasa mesyuarat, perjumpaan dan mengadakan aktiviti
  • Mempengerusikan mesyuarat, perjumpaan kelab dan aktiviti kelab jika pengerusi tidak hadir


Setiausaha
  • Mencatat semua minit mesyuarat, aktiviti dan perjumpaan kelab
  • Mengeluarkan, mengedarkan atau menampal notis bagi perjumpaan, mesyuarat dan pengumuman kelab
  • Mencatat kehadiran ahli setiap kali mesyuarat dan perjumpaan
  • Menyediakan Laporan Tahunan kelab

Timbalan Setiausaha
  • Membantu Setiausaha menjalankan tugasnya
  • Menggantikan tempat Setiausaha sekiranya beliau tidak dapat menghadiri sebarang mesyuarat, perjumpaan dan aktiviti kelab

Bendahari
  • Menghadiri setiap mesyuarat Jawatankuasa Kelab KKPH
  • Mengawal dan menyimpan akaun yang betul bagi hal ehwal kewangan kelab dalam buku akaun kewangannya
  • Menerima segala wang yang dibayar atau diberikan kepada Jawatankuasa Kelab dan mengeluarkan resit baginya
  • Membuat bayaran yang telah diluluskan oleh mesyuarat Jawatankuasa Kelab
  • Menyediakan Penyata Kewangan yang betul dan dibentangkan setiap kali mesyuarat Jawatankuasa Kelab
  • Menyediakan Laporan Kewangan Tahunan Kelab yang tepat

AJK Publisiti
  • Merancang bentuk dan konsep hebahan yang boleh menarik minat warga kampung tentang sesuatu persembahan, permainan atau aktiviti
  • Menyediakan jadual perancangan promosi
  • Membuat poster-poster dan menyediakan kain rentang untuk mempromosikan sesuatu aktiviti
  • Mendapatkan penaja bagi keperluan promosi, pengiklanan dan hebahan mengenai sesuatu aktiviti

AJK Permainan
  • Menentukan objektif permainan tradisional tercapai
  • Merancang permainan tradisional kampung untuk jangka pendek dan jangka panjang
  • Merancang aktiviti peningkatan dan penglibatan penduduk kampung dalam permainan tradisional
  • Meningkatkan kemahiran ahli kelab melalui sesi latihan
  • Memastikan adanya peraturan berkaitan dengan aktiviti permainan tradisional bagi menjamin keselamatan dan kelancaran pelaksanaan
  • Melaksanakan tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh pengerusi


AJK Tarian
  • Menentukan objektif tarian tercapai
  • Merancang pelbagai jenis tarian termasuk tarian moden dan tarian tradisional untuk dilaksanakan diperingkat kampung
  • Merancang aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan tarian untuk persembahan pada majlis-majlis rasmi diperingkat kampung
  • Meningkatkan kemahiran ahli kelab melalui sesi latihan
  • Memastikan adanya peraturan berkaitan dengan aktiviti tarian bagi menjamin keselamatan dan kelancaran pelaksanaan
  • Melaksanakan tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh pengerusi

AJK Seni Suara
  • Menentukan objektif seni suara tercapai
  • Merancang pelbagai jenis seni suara termasuk seni suara moden dan tradisional untuk dilaksanakan diperingkat kampung
  • Merancang aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan seni suara untuk persembahan pada majlis-majlis rasmi diperingkat kampung
  • Meningkatkan kemahiran ahli melalui sesi latihan
  • Memastikan adanya peraturan berkaitan dengan aktiviti seni suara bagi menjamin keselamatan dan kelancaran pelaksanaan
  • Melaksanakan tugas-tugas lain seperti yang diarahkan oleh pengerusi




          






Friday 3 February 2012

Kajian: Ramai Masih Inginkan Facebook


Satu tinjauan yang dikeluarkan semalam menunjukkan bahawa orang ramai yang telah menggunakan laman sosial Facebook dari  tempoh yang agak lama sejak penubuhannya pada tahun 2004 tidak menunjukkan tanda-tanda bahawa mereka telah bosan dengan memuat turun gambar, mengemaskini rancangan hujung minggu atau menyampaikan buah fikiran ke dalam laman sosial tersebut.

The Pew Research Center melalui kajian telefon, log dan data dari November 2010 di Amerika Syarikat, membuktikan bahawa orang ramai masih mempunyai minat yang tinggi terhadap Facebook. Berdasarkan laporan kaji selidik itu juga, kebanyakan responden telah menyatakan pandangan positif serta bersetuju untuk Facebook terus dikekalkan. Mereka berpendapat banyak perkara-perkara menarik yang dapat dilakukan melalui Facebook.

Sebelum ini ada pihak mendakwa bahawa Facebook mengalami satu fenomena yang dikenali sebagai "Kebosanan Facebook" dikalangan penggunanya. Walaubagaimanapun The Pew Research menyangkal dakwaan tersebut. The Pew juga menyarankan agar kebimbangan terhadap fenomena tersebut harus diketepikan. 

Sehingga ke hari ini, Facebook mencatatkan seramai 845 juta pengguna aktif di seluruh dunia. 

LARIAN KESIHATAN MAKSAK BULAN FEBRUARI 2012



Adalah dimaklumkan bahawa MAKSAK Sarawak bersama Jabatan Kerja Raya Negeri Sarawak (JKR) akan menganjurkan Larian Kesihatan pada 18 Februari 2012 (Sabtu) mulai jam 7.00 pagi, bertempat di Tempat Letak Kereta, Bangunan DUN Lama, Petra Jaya, Kuching.



Tujuan larian ini adalah untuk menggalakkan kakitangan Perkhidmatan Awam bergiat dalam kegiatan-kegiatan kecergasan dan rekreasi, di samping mendokong hasrat Kerajaan untuk melahirkan tenaga kerja yang sihat, berwawasan, dan aktif melalui peningkatan tahap fizikal, mental, kerohanian dan perwatakan.

Saya selaku seketariat larian serta mewakili pihak penganjur dengan sukacitanya menjemput semua ahli kelab gabungan untuk menyertai larian kesihatan tersebut. Bagi sesiapa yang berminat bolehlah merujuk kepada jabatan masing-masing untuk pendaftaran penyertaan. Tarikh akhir untuk menghantar permohonan adalah pada 10 Februari 2012.

Untuk keterangan lanjut, anda boleh berhubung terus dengan seketariat kami di talian 082-203012 atau 082-203138.

Jangan lepaskan peluang ini kerana hadiah-hadiah menarik menanti anda.