Kemunculan agama
Kristian boleh dilihat pada orang Nestoria dan para pedagang di Melaka sebelum
penaklukan Portugis pada 1511. British memperolehi Pulau Pinang pada tahun 1786
dan kemudiannya pada tahun 1795, Melaka diambil semula daripada penaklukan Belanda
sejak tahun 1641. Paderi-paderi dari Thailand menubuhkan Seminary Major di
Pulau Pinang pada 1810. LMS diasaskan di Melaka dan Pulau Pinang sejak tahun
1815, tetapi kebanyakan misi Mazhab Protestant jatuh setelah 1842 apabila ia
menjadi kebolehan untuk memasuki China. Kuasa Mazhab Katolik kekal, tetapi
dibahagikan di antara Portugis dan Perancis.
Menteri buka Brethren
dates dari 1860 dan Methodist dari 1885. Presbyterianisme membesar melalui
gereja-gereja Cina di Johor dan jemaah orang asing di Pulau Pinang, Ipoh dan
Kuala Lumpur. Misi ke puak asli Sengoi bermula pada 1932. Pentecostalisme
menjadi sebuah pengaruh lebih besar melalui Gerakan Charismatic pada 1970an,
tetapi mubaligh Amerika Utara but dan Ceylon telah menjadi aktif dari 1935.
Pendatangan adalah
sebuah faktor utama pada pembesaran gereja. Di Sabah, Misi Basle bermual
bekerja dikalangan pendatang Cina Hakka pada 1882, yang kebanyakan mereka
Kristian. Pendatang Tamil ke Malaya termasuk Katolik, Lutheran, Anglican dan
Methodist. Pendatangan bertambah setelah Pemberontakan Boxer, terutamanya ke
Sitiawan dan Sibu, masih kuat pusat-pusat still Methodist Cina. Gereja Mar
Thoma dan Syrian Orthodoks telah ditubuhkan pada 1930an mengikuti pendatangan
dari Pantai Kerela di India.
Di Sarawak pemerintahan
Raja Brooke termasuk penyokongan untuk seorang menteri Anglican dari 1847 dan
Katholik kemudiannya dibenarkan. Pada 1928 Misi Evangelical Borneo Australia,
bermula untuk bekerja dengan sumber-sumber modest yang nevertheless
menghasilkan gereja penduduk asli terbesar di Malaysia, SIB.
Perang Dunia II
melihatkan kebuangan keketuaan orang asing dan sebuah jalan terhadap sebuah
gereja orang asli telah diset lebih jelasnya. Malayan Christian Council (MCC),
ditubuhkan pada 1948, coordinated mission groups sewaktu Kecemasan Malaya.
Orang Cina ditempatkan ke dalam "Pekampungan Baru" dikhidmatkan oleh
para mubaligh, kadangkala bekas-China, yang bekerja bersama Kristian tempatan
dalam kerja perubatan dan kemasyarakatan. Walaubagaimanapun setetal merdeka
pada 1957, banyak gereja sangat overdependent dengan orang asing. Pada 1970an
gereja-gereja mengembangkan struktur-struktur berdikari Singapura dan juga
penyokongan orang asing. Pembesaran baru pada gereja-gereja berdikari adalah
satu ladi tanda keingingan untuk menubuhkan suatu pengenalan Kristian Malaysia.
Tanggungan Kristian pada
pendidikan telah menjadi kuat melalui sekolah Anglican, Katolik dan Methodist,
sekarangnya sebahagian sistem pendidikan kerajaan. Social concern diexpress
melalui kerja perubatan, dan pertubuhan-pertubuhan seperti Malaysian CARE.
Salvation Army dan YMCA/YWCA membuat penyumnbangan distinctive.
Sejak 1983 National
Evangelical Christian Fellowship (NECF) telah memberikan suatu fokus untuk
jemaah evangelical dan berdikari. Christian Federation of Malaysia
incorporating the Christian Council of Malaysia (formerly MCC), Roman
Catholics, dan NECF telah ditubuhkan pada 1986. Sabah Council of Churches dan
Persatuan Gereja Sarawak fulfill similar functions di Malaysia Timur.
Malaysia adalah sebuah
konteks berbagai agama di mana Western theological preoccupations tidak
sentiasa relevan. Lay leadership telah mengembangkan secara kuat di kebanyakan
gereja. Walaupun ada banyak cabaran melalui pengakibat politik dan ekonomi
berturakan, sepeti Malaysia sendiri, gereja-gereja telah bermula melihat bahawa
mereka telah menyumbang untuk membuat suatu peringkat yang lebih besar.
No comments:
Post a Comment