Friday 15 March 2013

Apakah Pra-Paska?


Pra-Paska adalah musim persediaan Kristian sebelum Paska. Dalam agama Kristian Barat, Rabu Abu menandakan hari pertama, atau permulaan musim Pra-Paska, yang bermula 40 hari sebelum Paska (Ahad tidak termasuk dalam kiraan).

Pra-Paska adalah satu-satunya masa dimana ramai orang Kristian bersedia untuk Paska dengan memerhatikan tempoh disiplin puasa, pertaubatan, kesederhanaan dan rohani. Tujuannya adalah untuk mengetepikan masa duniawi dan seterusnya memberi renungan kepada Yesus Kristus - penderitaan dan pengorbanan, hidup, kematian, pengebumian dan kebangkitanNya.


Tidak semua gereja-gereja Kristian memberi perhatian terhadap Pra-Paska. Pra-Paska lazimnya diberi perhatian oleh Gereja Lutheran, Methodist, Presbyterian dan mazhab Anglikan, juga oleh Roman Katolik. Gereja Ortodoks Timur mendalami Pra-Paska atau "Great Lent", dalam tempoh 6 minggu atau 40 hari sebelum hari Ahad Palma dengan berpuasa berterusan sepanjang Minggu Suci Ortodoks Paska. Pra-Paska untuk gereja-gereja Ortodoks Timur bermula pada hari Isnin (dipanggil Isnin Bersih) dan Rabu Abu tidak diberi keutamaan.

Alkitab tidak menyebut Pra-Paska, bagaimanapun, amalan taubat dan berkabung dalam abu didapati dalam 2 Samuel 13:19; Ester 4:01; Ayub 02:08; Daniel 9:03; dan Matius 11:21.

No comments:

Post a Comment