Wednesday 22 February 2012

Sejarah Kristian di Malaysia


Kemunculan agama Kristian boleh dilihat pada orang Nestoria dan para pedagang di Melaka sebelum penaklukan Portugis pada 1511. British memperolehi Pulau Pinang pada tahun 1786 dan kemudiannya pada tahun 1795, Melaka diambil semula daripada penaklukan Belanda sejak tahun 1641. Paderi-paderi dari Thailand menubuhkan Seminary Major di Pulau Pinang pada 1810. LMS diasaskan di Melaka dan Pulau Pinang sejak tahun 1815, tetapi kebanyakan misi Mazhab Protestant jatuh setelah 1842 apabila ia menjadi kebolehan untuk memasuki China. Kuasa Mazhab Katolik kekal, tetapi dibahagikan di antara Portugis dan Perancis.

Menteri buka Brethren dates dari 1860 dan Methodist dari 1885. Presbyterianisme membesar melalui gereja-gereja Cina di Johor dan jemaah orang asing di Pulau Pinang, Ipoh dan Kuala Lumpur. Misi ke puak asli Sengoi bermula pada 1932. Pentecostalisme menjadi sebuah pengaruh lebih besar melalui Gerakan Charismatic pada 1970an, tetapi mubaligh Amerika Utara but dan Ceylon telah menjadi aktif dari 1935.

Pendatangan adalah sebuah faktor utama pada pembesaran gereja. Di Sabah, Misi Basle bermual bekerja dikalangan pendatang Cina Hakka pada 1882, yang kebanyakan mereka Kristian. Pendatang Tamil ke Malaya termasuk Katolik, Lutheran, Anglican dan Methodist. Pendatangan bertambah setelah Pemberontakan Boxer, terutamanya ke Sitiawan dan Sibu, masih kuat pusat-pusat still Methodist Cina. Gereja Mar Thoma dan Syrian Orthodoks telah ditubuhkan pada 1930an mengikuti pendatangan dari Pantai Kerela di India.

Di Sarawak pemerintahan Raja Brooke termasuk penyokongan untuk seorang menteri Anglican dari 1847 dan Katholik kemudiannya dibenarkan. Pada 1928 Misi Evangelical Borneo Australia, bermula untuk bekerja dengan sumber-sumber modest yang nevertheless menghasilkan gereja penduduk asli terbesar di Malaysia, SIB.

Perang Dunia II melihatkan kebuangan keketuaan orang asing dan sebuah jalan terhadap sebuah gereja orang asli telah diset lebih jelasnya. Malayan Christian Council (MCC), ditubuhkan pada 1948, coordinated mission groups sewaktu Kecemasan Malaya. Orang Cina ditempatkan ke dalam "Pekampungan Baru" dikhidmatkan oleh para mubaligh, kadangkala bekas-China, yang bekerja bersama Kristian tempatan dalam kerja perubatan dan kemasyarakatan. Walaubagaimanapun setetal merdeka pada 1957, banyak gereja sangat overdependent dengan orang asing. Pada 1970an gereja-gereja mengembangkan struktur-struktur berdikari Singapura dan juga penyokongan orang asing. Pembesaran baru pada gereja-gereja berdikari adalah satu ladi tanda keingingan untuk menubuhkan suatu pengenalan Kristian Malaysia.

Tanggungan Kristian pada pendidikan telah menjadi kuat melalui sekolah Anglican, Katolik dan Methodist, sekarangnya sebahagian sistem pendidikan kerajaan. Social concern diexpress melalui kerja perubatan, dan pertubuhan-pertubuhan seperti Malaysian CARE. Salvation Army dan YMCA/YWCA membuat penyumnbangan distinctive.

Sejak 1983 National Evangelical Christian Fellowship (NECF) telah memberikan suatu fokus untuk jemaah evangelical dan berdikari. Christian Federation of Malaysia incorporating the Christian Council of Malaysia (formerly MCC), Roman Catholics, dan NECF telah ditubuhkan pada 1986. Sabah Council of Churches dan Persatuan Gereja Sarawak fulfill similar functions di Malaysia Timur.

Malaysia adalah sebuah konteks berbagai agama di mana Western theological preoccupations tidak sentiasa relevan. Lay leadership telah mengembangkan secara kuat di kebanyakan gereja. Walaupun ada banyak cabaran melalui pengakibat politik dan ekonomi berturakan, sepeti Malaysia sendiri, gereja-gereja telah bermula melihat bahawa mereka telah menyumbang untuk membuat suatu peringkat yang lebih besar.

No comments:

Post a Comment